Jak zneutralizować ryzyko obecności nieautoryzowanych sprzedawców?

Nieautoryzowani sprzedawcy na Amazon podważają reputację Twojej marki

Czy ci się to podoba, czy nie, twoje produkty nieuchronnie znajdą się na Amazon. Gdy nieautoryzowany sprzedawca doda Twoje produkty do tej platformy, zaczyna kontrolować Twoją markę w Internecie, a to stanowi poważne zagrożenie dla reputacji Twojej marki, produktów i wizerunku.

Taka niechciana reprezentacja, przez przypadkowych sprzedawców na Amazon, szkodzi wizerunkowi Twojej marki zarówno w online ale także w kanałach offline, podważając zaufanie klientów i obniżając zyski. Powoduje również konflikty z innymi kanałami dystrybucji. Najczęściej problemy wynikają z braku dbałości o kontent produktowy: opisy produktów są przygotowane niedbale, zdjęcia są kopią zdjęć katalogowych lub dotyczą poprzednich wersji produktów. Nieautoryzowany sprzedawca to najczęściej ktoś z kim marka nie ma bezpośredniej relacji, nie komunikuje się ws. nowości, promocji, działań wizerunkowych. 

Jak zneutralizować ryzyko obecności nieautoryzowanych sprzedawców?

Tacy sprzedawcy wykorzystują dwa obszary: niedyskryminacyjną dystrybucję i pasywność marki na rynkach.

Jeśli chcesz odzyskać lub zachować integralność marki i jednocześnie rozwijać sprzedaż w online, musisz wykazać aktywność w obu obszarach.


Krok 1: Poznaj i kontroluj swoich dystrybutorów


Kontrolowanie łańcucha dystrybucji ma kluczowe znaczenie dla utrzymania kontroli marki na rynkach internetowych.

Pierwszym krokiem jest zrozumienie, w jaki sposób nieautoryzowani sprzedawcy zdobywają twoje produkty. Sprawdź kto sprzedaje Twoje produkty, następnie ustal jasne zasady dla swoich sprzedawców, czyli jakie warunki powinni spełniać, aby móc sprzedawać na Amazon. Nie każdy sprzedawca może i powinien sprzedawać Twoje produkty.

Następnie formalnie poproś, aby dystrybutorzy dostarczali Twój produkt tylko autoryzowanym sprzedawcom.

Współpraca z dystrybutorami to długa droga i pewnie od razu nie wyeliminuje całkowicie nieautoryzowanych sprzedawców. Arbitraż w handlu detalicznym lub praktyka kupowania produktów po obniżonej cenie i odsprzedawania ich przez Internet to częsta praktyka w handlu online, jednak obowiązkiem marki jest kontrolować i reagować.

Krok 2: Proaktywnie zarządzaj swoim kanałem Amazon


Kontrolowanie łańcucha dystrybucji ogranicza liczbę nieautoryzowanych i nieuczciwych sprzedawców, ale nie będąc aktywnym na Amazon, jest to stosunkowo pasywne podejście do ochrony Twojej marki. Jeśli chcesz odzyskać kontrolę nad swoją reprezentacją online, najskuteczniejszą opcją jest aktywne zarządzanie swoimi produktami na Amazon i ich wizerunkiem.

Robiąc to, kontrolujesz sposób w jaki Twoja marka jest reprezentowana na Amazon Marketplace. Niezależnie od tego, czy reprezentujesz siebie, współpracujesz z doświadczonym sprzedawcą zewnętrznym, czy współpracujesz z agencją, dbaj o swój przekaz marketingowy i wizerunek.

Aby to osiągnąć musisz zarejestrować się w programie Amazon Brand Registry. Z jednej strony zyskujesz kontrolę nad swoimi kartami produktowymi, ale także zyskujesz ochronę i możesz reagować na naruszenia praw własności intelektualnej.

Krok 3: Gdy jesteś na Amazon, dobrze reprezentuj swoją markę

Po odzyskaniu kontroli nad nieautoryzowanymi sprzedawcami upewnij się, że dobrze prezentujesz swoją markę.
Przyciągaj kupujących do swoich ofert za pomocą atrakcyjnych wizualnie zdjęć, a korzystając z bullet points i opisu produktu, wyróżnij dominujące cechy produktu. Kupujący chcą zrozumieć produkt, zanim go kupią, więc przekaż im wszystkie potrzebne informacje, przybliżając do kliknięcia „Dodaj do koszyka”.
Reprezentacje offline i online Twojej marki są nierozerwalnie połączone, a każda z nich ma wpływ na to, jak klienci postrzegają Twój produkt, jak sprzedają się Twoje produkty, integralność marki i nie tylko. Aby mieć pewność, że wizerunek Twojej marki pozostanie silny, weź aktywny udział w kształtowaniu swojej obecności na rynkach internetowych.