sprzedaż na Amazon, zadbaj o SEO

Sprzedaż na Amazon. Jak sprawić, aby produkty Twojej marki zostały znalezione na Amazon Marketplace.?

Niezależnie od jakości Twoich produktów lub reputacji Twojej marki, kupujący na Amazon nie kupią tego, czego nie mogą znaleźć. Jeśli Twoje produkty nie są wyświetlane na kilku pierwszych wynikach wyszukiwania i nie pojawiają się na frazy, jakie wpisuje użytkownik na Amazon, tracisz możliwości sprzedaży, zanim nawet kupujący będą mieli okazję zobaczyć Twoją ofertę, nie mówiąc już o jej rozważeniu lub porównaniu z podobnymi produktami.
Właśnie dlatego zrozumienie optymalizacji pod kątem wyszukiwarek Amazon (SEO) i posiadanie silnej strategii Amazon SEO jest niezbędne, aby Twoje produkty zostały znalezione, wyświetlone i w efekcie kupione.

Spis treści

 

Co to jest Amazon SEO?

Mówiąc najprościej, Amazon SEO to optymalizacja produktów pod wyszukiwarkę, sygnalizująca algorytmowi wyszukiwania Amazon (A9), że Twój produkt jest dobrze dopasowany do intencji i zapytania kupującego.

Przez dobre dopasowanie rozumiemy, że Amazon uważa, że ​​kupujący prawdopodobnie kupi produkt na podstawie wyników z wyszukiwanego hasła.

Kiedy mówimy o Amazon SEO, mówimy o kontencie: tekście i grafice na karcie produktu, słowach kluczowych (tytuł, bullet points, opis produktu, słowa kluczowe w backendzie) i infografikach. Optymalizacja tych elementów to ciągły proces testowania, porównywania i udoskonalania w celu sprawdzenia, które elementy i w jakim układzie generują najlepsze wyniki.

Zatem przygotowując kartę produktu (opis, infografiki) na Amazon piszesz zarówno dla kupujących, jak i dla systemu sztucznej inteligencji. Powinieneś znaleźć równowagę między składnią, która przemawia do Twoich potencjalnych klientów, a składnią, która przemawia do algorytmu Amazon. 

Czym SEO Amazon różni się od SEO ogólnego?

Optymalizacja wyszukiwarek jest z definicji procesem wybierania i optymalizowania słów kluczowych, które będą “podobały się” Google i innym wyszukiwarkom opartym słowach kluczowych. Amazon jest jednak innym rodzajem wyszukiwarki.
Algorytm wyszukiwania Amazon nie dopasowuje zapytania użytkownika do najtrafniejszej odpowiedzi; zamiast tego algorytm wyszukiwania Amazon stara się dopasować wyniki dla produktów, w które użytkownik z dużym prawdopodobieństwem kliknie, a potem najprawdopodobniej kupi. Opiera się to zarówno na danych dotyczących przeszłych zakupów, jak i danych predykcyjnych.

Dlaczego SEO na Amazon ma znaczenie?

SEO to treści, poprzez które użytkownicy szukają odpowiedzi, zapytania, które mają rozwiązać ich problem lub zaspokoić potrzeby, niezależnie od tego, czy są to odpowiedzi na pytania, czy produkty. Zatem im lepsza treść, tym wyższe miejsce w rankingu. Im lepsza odpowiedź na zapytanie, tym bardziej prawdopodobne jest, że zostanie ona wybrana. W przypadku Amazon, im bardziej treść opisu produktu i inne elementy dopasują się do algorytmu i intencji klienta, tym wyżej ten produkt znajdzie się w wynikach wyszukiwania i tym większe będzie miał on szanse na zakup. 

SEO to sposób, w jaki przyciągasz klientów do swojej oferty. Jednocześnie dajesz znać algorytmowi Amazon, że produkt powinien być wysoko w wynikach wyszukiwania, ponad produktami konkurencji.

Jednak SEO to tylko część rankingu Amazon. 

Amazon szereguje wyniki wyszukiwania na podstawie prawdopodobieństwa, że ​​produkt spełni kryteria użytkownika i zostanie zakupiony. To, jaką produkt zajmuje pozycję w wynikach wyszukiwania, zależy zatem od trafności kontentu, ale jednocześnie od skuteczności, czyli możliwości wygenerowania sprzedaży. Twoja strategia SEO w Amazon dotyczy trafności, ale jest mocno powiązana z efektywnością. Efektywność to głównie zdolność do generowania konwersji, prędkość sprzedaży, ale także liczba zwrotów, poziomy zapasów i zadowolenie klienta z produktów: oceny, recenzje i powtarzalność zakupów.

Jak działa algorytm Amazon?

Działanie algorytmu Amazon nie jest publiczne, ale znamy wiele czynników, które wpływają na pozycję produktu w wynikach wyszukiwania. Najlepszym sposobem na dopasowanie do czynników związanych z trafnością i efektywnością i konwersją, jest zoptymalizowanie kilku elementów, które omówimy poniżej, a które mają największy wpływ na dostarczanie korzyści Twojej marce i klientom.

Rozszerzony kontent (A+) na karcie produktu. 

Kontent A + to funkcja dla marek zarejestrowanych w Amazon Brand Registry, która umożliwia sprzedawcom Amazon rozszerzenie karty produktu za pomocą dodatkowych elementów: zdjęć, grafik, tekstu. Dzięki zawartości A + właściciele marek mogą opowiadać i wspierać wizerunek swoich marek w bardzo zaawansowany sposób, za pomocą obrazów, wykresów, instrukcji i innych elementów, tak aby podkreślić kluczowe cechy produktu, odpowiedzieć na często zadawane pytania. Po prostu, aby się wyróżnić się na zatłoczonym rynku. 

Uwaga: Treść A + może pomóc przekazać wartość produktu i tożsamość marki, jednak treść A + NIE jest indeksowana przez Amazon. Jednak jest to świetny sposób, który wspomaga konwersję i zachęca użytkowników do zakupu. Zatem wpływa pośrednio na algorytm i pozycjonowanie produktów.

Infografiki

Wydaje się, że zdjęcia i grafiki służą tylko przedstawieniu oferty konsumentowi, ale w rzeczywistości są one także indeksowane przez wyszukiwarkę Amazon. Oprócz rozpoznawania wizualnego wykonanego przez wyrafinowane oprogramowanie Amazon, tytuły obrazów i tagi alt powinny być także prawidłowo wykorzystane, co znacznie pomaga w SEO.


Słowa kluczowe

Słowa kluczowe są sercem Amazon SEO. Są to ważne słowa i frazy, które są łącznikiem pomiędzy bazą produktów Amazon, a wyszukiwaniem i intencją użytkownika. Poznanie słów kluczowych to najważniejsza część analizy dla każdej marki, która chce zaistnieć na Amazon. 

Reklama PPC

Marka może umieszczać swoje produkty w wynikach wyszukiwania użytkowników. Sponsorowane produkty muszą oczywiście pasować do wyszukiwania użytkownika i są pokazywane na podstawie trafności i wydajności. Gdy reklamowane produkty są wyświetlane jako dopasowane za pośrednictwem kampanii PPC, są one uważane za płatne wyniki. Reklama to świetny sposób na promocję Twoich produktów, ale wpływa też na algorytm Amazon. Kiedy reklamowane produkty zaczynają generować sprzedaż, poprawia się efektywność Twojego produktu, a tym samym poprawia się także ranking wyników organicznych. Amazon PPC również pracuje na tych samych słowach kluczowych, jakie są ważne podczas wyszukiwania organicznego.

Podsumowanie

Amazon SEO to szeroki temat. Zgłębienie wszystkich niuansów jest trudne, ale konieczne, aby zaistnieć ze swoją ofertą na Amazon. Pamiętaj, że na Amazon umieszczonych jest ponad 500 mln produktów. Samo umieszczenie produktu na Amazon nie wystarczy, potrzebna jest ciągła praca nad optymalizacją widoczności, tak aby przekładała się na wyniki sprzedaży.